gohle

Alla inlägg under maj 2013

Av jessica göhle - 26 maj 2013 16:53

Ja säg det hur läget ser ut med nått för tillfället?

Gällande senaste skadan i revbenen uppe vid bröstkorgen är det fortfarande inte bra än och jag kan inte snatränga den delen och tar fortfarande smärtstillande fast trappat ner på dosen. Om jag råkar anstränga den delen lite när jag tränar så "klockar" "knakar" det till där inne så tror fortfarande att det är ngn form av låsning, att ngt ligger fel. Så blir nog att nästa vecka boka tid hos rygghälsan i askersund trots allt som jag förstått ska vara bra. Då det strålar bak i ryggen uppe vid vänstra sidan. MYSKO äre iaf! sen har min kära lilltå efter att mina löparskor är skamset gamla och slitna och att jag springer med vanliga strumpor oftast och inte riktiga löparstrumpor tackat för sig och valde i veckan efter att ha sprungit två ordentliga pass att få världens infektion som svullna upp helt, tappa nageln å bildades var och blod som nu gett med sig efter att ha fått tvättat rent 24/7, jobbat i bara strumpor en dag för att jag inte kunnat gå i skor alls och tränat i foppatofflor efter det. Är som ett enda tomrum har blivit under där nageln ska sitta, MYSKO där med!

Men ska ta och införskaffa både nya löparskor nu inför sommaren och löparstrumpor nästa vecka.

Sen var jag iväg på kursdagar i Lillsved ibörjan av veckan som var sista träffen med entreprenörsgänget som var både roligt och sorgligt såklart. Fick där äntligen efter att ha fått tag i en av lärarna som går igenom ansökningarna svar på om jag skulle få intervju elr inte vilket jag ska, min skulle egentligen vara längre fram men då jag sa hur läget var med mitt jobb etc så var de hyggliga och flyttade fram den tills nästa vecka på onsdag. Sen får man reda på efter ngn vecka om man blivit antagen elr inte så det ska bli såååååå skönt att ÄNTLIGEN få lite svar på hur hösten kommer se ut och åt vilket håll man ska rikta näsan mot i sommar och vad som behöver göras etc. Detta ovetande om så stora förändringar blir man väck i skallen på!

slog mig i veckan att om jag kommer in så ska jag verkligen flytta härifrån, säga upp lägenheten, ta tjänstledigt från jobbet och börja studera igen och leva på minimum gällande ekonomin. Här kan man snacka om att bemöta sin rädslas barriär och köra in med huvet före i väggen och inte veta om man har på sig hjälmen elr inte!

Men jag vet att det är saker som jag ändå är villig att offra, för det är sådant som kommer ta mig närmare mitt mål. Men likväl så är det inte bara som att vända på en femöring heller precis...

Träningen i veckan har gått lite knackigt efter tå traset, men sprang som sagt en hel del ibörjan av veckan, sen på tisdagskvällen var jag med på vårruset. Alltid lika kul att få vara med och delta och känna av stämningen när man står i starten och under och efter loppet oxå. Fick såklart halsbränna som jag alltid får om jag spänner mig innan jag springer som jag gjorde nu då jag blev över taggad som inte ville ge med sig så det var lite surt dock. Ska vara med i höst är det som är bestämt än och springa 2mil. sen skulle jag vilja vara med på ett av midnattsloppen oxå. Fysdelen har gått bra, fått en hel del blåsor både var/blod i händerna men pinat mig iaf. Kan inte köra allt pga av skadan så blir mest mage och underdelen av kroppen som får jobba. MMA ville jag köra den här veckan men kände att det var för dumdristigt till och med för mig då jag inte vill riskera att få en smäll över skadan så det blir värre igen. Så får helt enkelt tålmodigt vänta ett tag till med det tyvärr. riktigt SURT är det för det är riktigt kul och bra träning som jag behöver och inte lyckas få till själv. Åkte ut till harge i helgen där det alltid är lika fridfullt att vara i den vackra miljön. Gick å sprang fina rundor!

Idag blev det ett längre morgonfys pass med marklyft/benböj/frontböj/stöt/maq/olika mage/kettlebell övningar. sen crosstrainer efter och i eftermiddags hade jag tänkt köra spinning men det var inställt och då tån för tillfället pulserar kunde jag inte heller springa så fick bli två mil på crosstrainern sen chins/dips/mage. Märks att värmen kommit till vårt avlånga land då det inte alls är lika mkt folk längre på gymmen. Körde igår också nått som jag inte kört på ett tag som var kettlebell program. Tar riktigt bra faktiskt. får med och jobbar hela kroppen och mkt bål och rörelse/balans å pulsen kommer upp fint om man kör igenom pogramet utan att vila mellan övningarna. Rekomenderas till de som vill ha ngn form av bra träning hemma som både stärker fysdelen, får upp pulsen, får med balans och rörlighet. Finns ju massa olika vikter att välja att köpa.

Hoppas verkligen nu jag inte tabbar mig på onsdag utan verkligen får fram min vision jag har och vem JAG är. Mkt mer än så kan jag inte göra för sen ligger mitt öde i andras händer...min framtid som väntar på att få ngn order av vilken riktning den ska ta och följa.

Av jessica göhle - 18 maj 2013 13:06

Riktigt bra energi idag på gymmet!! var ett tag sen så det var en go efterlängtad känsla!

Instigning på gymmet 07.00 efter en stadig frukost och en drink av kostillskottet Fucked up så var kroppen igång!

Startade upp med fys först, varav bla:

MAQ med olika vikter

ville köra bänk men det går inte efter skadan fortfarande, hugger i av att bara lyfta stången så det var bara att skippa.

Stöt:

40kg 20x

45kg 7x 

50kg 2x

Marklyft:

har nötat på med lättare vikter nu ett tag och inte tagit tungt men idag fick det bli tyngre.

70kg 30x

90kg 10x

100kg 7x

110kg 5x

120kg 1x

125kg 1x

130kg 1x

135kg 1x

avsluta 80kg 10x

Därefter benböj men har för tillfället hjärnsläpp så minns inte repitioner elr vikt!

Sedan frontböj:

40kg 10x

45kg 5x

50kg 5x

40kg 10x

Efter detta blev det cirkelträning med tre olika övningar varav benböj på 50kg 15x, vila 30sek, stöt 40kg 10x, vila 30 sek, sen armhävningar på pilatesboll med inslag av att rulla ihop kroppen så det tar på magen oxå. svårt att förklara! sen cirkla runt med detta några gånger.

lite mer mage sen iväg till nästa gym där det väntades benpress upp till 200kg och avsluta med ett ben i taget som alltid bränner lika härligt på skinkorna upp till 100kg. Mera övningar för magen samt chins/dips elr hure nu stavas! körde lite extra där för är klen som en tandpetare med det likaså armhävningar som är ett av mina större hatobjekt.

in på 1h slager spinning sen för hilde med massa gamla goingar till låtar! körde allt jag hade och lite till så var en fin pöl under min cykel efter och kläderna gick att vrida ur rakt igenom. varav jag drack två till tre liter vatten!

avsluta med att plaska lite i bassängen i badhuset. Kunde inte köra bröstsim då det känns av i revbenen efter skadan så fick köra bara ben och hålla i en liten simplatta med armarna. gäller att vara kreativ!

Slevat i mig rester från igår som var blomkålsmos med vitlök, fläskytterfile och grönsaker med örtsås. Blir att gå ner maten och gå ur kroppen lite efter träningen i en kortare promenix nu och hoppas på att vädergudarna är lite schyssta!

Under veckan har jag mest kört kondition och fokuserat mest på löpningen och sen kört mest ben gällande fysdelen det jag kört då jag vill att revbenen uppe vid bröstkorgen ska få chans att läka ut och tryckas tillbax med lungan.

Har gått på smärtstillande nu i veckan som gjort underverk så att jag har kunnat jobbat normalt samt hålla igång träningen fast lungnare. Vårruset är nästa vecka som jag ska deltaga på så försökt fått några mil i kroppen denna vecka. sprang närmare 2 mil en gång den här veckan som kändes bra efter och då med inslag av lite backe oxå. inte kunnat springa med viktvästen då den skulle trycka på bröstkorgen.

Men igår så tog jag bara smärtstillande på morgonen och kändes ändå bra framåt kvällen efter jobbet å gymmet och idag har jag inte tagit nått alls och känner inte av nått nu. Endast om jag lyfter mer centrerat som tex bänkpress elr liknande.

Över lag känns det ganska nedstämt och tungt då jaG FORTFARANDE inte fått nskolan om i höst. Ska dit nu på måndag och tisdag på kursdag via entreprenörs kursen och då ska jag se till att pressa ut de på ngt svar! har ett arbete att tänka på och lägenhet etc. så måste få veta det snarast nu så jag kan planera inför hösten hur allt utformar sig. Så att åka på dessa kursdagar känns mer som en avrättning just nu än ngt roligt. har ingen lust alls att sätta min fot på min drömskola om jag inte kommer få gå där i höst. Det är bara att sätta ett onödigt skott i bröstet på sig själv. Men har trots allt betalat för den här kursen och nu är det bara nån vecka kvar så tänker fullfölja det sista. Känslan av att inte ha ngn kontroll över ens framtid känns allt annat än bra. Försker hålla humöret å fokus uppe ändå och blicka frammåt. För om jag slutar ögonen i det nattsvarta hur ska jag då kunna finna nya dörrar att öppna med nya fantastiska möjligheter? never ever give up!

Av jessica göhle - 10 maj 2013 17:19

Ja denna vecka började riktigt fint och kanske sluttat smått stupande neråt, men nu har jag nog ändå landat på plan mark igen!

Har som sagt blivit helt bra från skadan i revbenet i sidan så denna vecka startade jag upp brottningen igen. Som tyvärr slutade lika illa igen fast sneppet värre. Denna gång i ett nedkast så fick jag en redig smäll över vänstra sidan vid bröstkorgen strax under nyckelbenet. Tog mig hemmåt efter träningen med en härlig smärta som en yxa som strålade i bröstet men kändes som att det skulle avta och gå över. Tränade dagen efter fast endast kondition som konstigt nog gick bra trots att det var svårt att andas och hosta/nysa/snyta sig var ett minne blott att kunna göra. Men bara jag höll kroppen avslappnad och kontrollerade andningen så gick det bra. Tror yogan gjorde sitt där där man får lära sig att kontrolera och styra sin andning ganska mkt. Ringde efter mkt velande frm och tillbaka till slut så jag fick en läkartid på måndag nästa vecka då det gjorde betydligt mer ont denna gång en förra gången, samt att det knakakade så underligt i bröstkorgen så fort jag rörde vänsterarmen. Sen i torsdags så testade jag att köra fys fast bara ben och mage dåvänstra sidan av överkroppen inte vara att räkna med. körde även kondition på eftermiddagen som kändes ändå okej. Men sen på kvällen så blev det bara värre och kunde inte sova en blund knappt. Inbillade mig att jag skulle kunna jobba idag och åkte till jobbet men när jag väl kom innan för dörrarna kunde jag knappt andas och hälsa godmorgon till de andra i byggnaden gjorde mig svimfärdig som efter ett marathonlopp. strålade konstant i bröstkorgen runt bak i ryggen och andas normalt var andträngande. så tog förnuftet till fånga och åkte till akuten för att kolla upp vad det var då det ändå satt så pass högt upp. Är inte rädd för ngt på denna planet i princip förutom just SJUKHUS. Hatar verkligen att vara i den miljön, extremt obehaglig känsla!

Blev mottagen direkt och de tog vanliga tester som blodtryck, syrestillförsel intag, hjärta etc. Sjuksköterskan var chockad över hur pass låg vilopuls jag hade och de fick ta om vissa tester då de inte trodde först de stämde. Skämtade lite fint om att jag var för vältränad för deras apparater, alltså lär de vara välldigt klena sådanna isf då jag inte är i närheten så tränad som så många andra vardags motionärer är!haha

menmen, såg väll att jag var likblek och obekväm så försökte väll lätta upp stämningen lite. Men ändå intressant att testa pulsen och allt och se att man ligger riktigt bra. Nog om detta! Vidare iväg skickad till en läkare direkt då de trodde kanske att lungan blivit skadad så fick hjälp direkt så slapp vänta i en evighet. Hon kollade genom kotorna på ryggen och bröstkorgen och konstaterade att det var en fraktur på revbenen som sitter längst upp. Och då dessa revben är kortare och sitter stummare än vad de revbenen gör som sitter vid sidan då de utvidgas med lungorna så blir trycket extra avkännbart om man får en smäll där, och minsta andetag man tar så trycker man ut bröstkorgen så inte så konstigt att det gjorde ondare denna gång en förra skadan i sidan. Blev iväg skickad till röntgen då de ville se iom lungorna om de råkat illa ut. Å jag som då inte äger nått lokalsinne för fem öre gick ju såklart vilse i det "lilla" sjukhuset. är som att gå i världens största laburint där inne med hissar och gångar överallt! men efter att ha rådfrågat X antal som arbetade där så kom jag tillslut rätt.Tillbaka igen och vänta på svaren. Lungan var okej men hade som sagt fraktur på de två revbenen längst upp som gjort att lungan blivit insjunken som läkaren uttryckte det. Men det kommer självläka och ta upp till tio dagar brukar göra. Hon sa också att det är vanligt att smärtan blir värre under dessa dagar då revbenen sakta trycks tillbaka på rätt plats, vilket förklarar varför jag fått ondare och ondare för varje dag som gått. Fick ut recept på starkare smärtstillande då vanliga inte gett ngn effekt alls som jag ska ta tre gånger om dagen. Började idag och känner att det hjälpt så nu kan jag andas normalt och faktiskt prata och röra mig samtidigt! Så nu veckan framöver blir det att ge kroppen återhämtning drygt nog, men bara strö socker över det sura äpplet och acceptera läget. Får försöka hålla igång med det jag känner att jag kan utan att anstränga just den delen av kroppen så det får chansen att läka utan att bli uppretat. Märks att kroppen inte är van vid den typen av träning som kampsport. Som ärrad gammal tävlingsryttare brukar man säga att man inte är en sann ryttare förens man ramlat av 100 gånger, inom kampsport kanske man inte är en sann kampsportare förens man skadat alla revben då och isf är jag på god väg! haha men tålig blir man iaf!

fått hem tillskotten jag beställt nu från BMR som är aminosyror och sen ett prestationshöjar tillskott (fucked up) som ska bli kul att testa vad det kan tänkas ge för effekt när man väl kan köras på normalt igen. känns ganska drygt då jag precis börjat kunna köra normalt på fysdelen igen och börjat med brottningen och så åker man på en ny skda direkt, men som sagt bara att gilla läget och inte sänka ner blicken i backen för det utan fortsätta blicka framåt! Gunde svan har så rätt: Ingenting är omöjligt!! bara du har viljan till det

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards