gohle

Alla inlägg under mars 2013

Av jessica göhle - 28 mars 2013 21:32


Yes då var denna jobbvecka över! Gutt å få långhelg!

Träningen i veckan har varje pass gått bra trots att det varit lite extra tufft så musklerna är härligt stumma å stela nu!

I söndags förra veckan blev det en löprunda ute i solen på ca 7km men som kändes som att släpa runt på två betongblock sju mil ungefär... så tror benen var rätt möra efter lördagens pass då.

Så kändes inge vidare att starta upp en ny vecka efter det!

Men efter god sömn å påladdning med bränsle så var jag på topp när klockan ringde halv fem å trampa väg till gymmet. Brukar alltid starta en ny vecka med ett löppass innan frullen får slinka ner så så blev det! Å denna gång utan betongblock att släpa på.

Eftermiddagen bjöd på lite mer kondition och sen ett piloxingpass för pernilla som är lika kul varje gång! Har ny koregrafi nu så nu irrar man runt som en vilsen höna igen men tar dessto mer.

I tisdags blev det ett fyspass på morgonen där träningsvärken hängde i sen helgen där jag maxade i bänkpress så bröstmusklerna ville inte riktigt med sig men traggla mig igenom hyffsat iaf. På eftermiddagen så blev det löpning å crosstrainer med tungt motstånd så det brände fint i låren. Svett å fin vidare in till MMA center i örebro för brottning träning. Där jag i efterhand ångrade fyspasset på morgonen! Var riktigt tufft pass. Håller med ena komentaren från en som deltog:

Fan va dum i huvet man är som kommer ner hit frivilligt å utsätter sig för detta pass!

Körde alla tänkbara intervaller springandes sidleds, frammåt, bakåt, på alla fyra framåt, åt sidorna å BAKÅT. Måste sätt ut som en övergödd höna som försökte ta sig fram på vingarna baklänges med benen sprättandes bakåt åt alla håll! Körde även alla tänkbara armhävningar (som är min största mardröm) vilket inte underlätta där med träningsvärken. Skulle även köra två och två och gå skottkärran där man även skulle göra armhävningar först vanliga, sen tog sin partner upp benen så man stog som på händer å körde, sen skulle man köra å komma upp å klappa med händerna mellan varje (fortfarande i skottkärra övning) sen skulle man köra skottkärran fast att man inte skulle gå fram med armarna utan hoppa fram som jämfota. Mkt stönande å flåsande blev det!

Sen glömdes såklart inte ben, rygg, mage å allt annat bort heller. Skulle lyfta den andre i olika positioner fär en bland annat var att den ena skulle ligga raklång på mage på mattan medan den andre skulle greppa tag om midjan och sitta som på huk i grodställning å lyfta upp den andra upp mot luften över axelhöjd. Å såklart fick jag köra med en kille som vägde betydligt mer en mig å var dessto längre. Skulle även köra bland annat ”trädet” där den ena skulle stå brett med benen i en djupare stående position med armarna utåt å den andre skulle hoppa upp på kroppen och ”klättra” runt kroppen utan att nudda marken. Sjukt svårt att inte få frammåt vikt när man va trädet å ramla!

Skulle även ta upp den ena och svinga runt åt sidorna som tog fint på magen! Även köra sit ups genom att den ena hoppa upp och höll om med benen runt den andres midja å så skulle man gå så långt ner man kunde och sen upp. I benlyftövningarna så blev det riktigt tungt i samband med att magen fick mkt tryck när den andre skulle lyfta än så skurhinken varavades fint mellan övningarna! Blev snustorr i munnen av den tuffa uppvärmningen men här nalkas ingen nåd inte;) för att citera tränarn:

Ni dricker inte vatten förens jag säger till att ni får dricka vatten! Så var bara å flåsa på med öken i käften. På slutet fick vi köra brottning vanlig klassisk i fem minuters ronder då kroppen redan sagt TACK Å HEJ för länge sen men följde mitt standard motto:

Gör som indianerna – tänk inte påt! Vilket faktiskt funkar rätt bra oftast. Då det mesta trots allt sitter i huvet. Å om du slår bort tankarna på hur motigt å tungt det känns så går det lätatre ist för att fokusera på hur tungt det känns för då såklart så känns det extra tungt. Mind fucking is the shit!

Synd att det är lättare sagt än gjort många gånger...

Hem lika mör som vanligt där sängen var efterlängtad. Kravla mig upp på onsdagen iaf å körde ett löppass innan frulle å på eftermiddagen blev det crosstrainer/roddmaskin å spinning för john. Nacken fick sig riktiga törnar så var härligt stel å orörlig.

Idag så blev det fys på morgonen som gick dessto bättre än i tisdags som avslutades med cirkelträning. Benböjen kändes bra idag å kom bra ner å mark kändes sådär likaså bänk men stöt gick kanon med lite mer lyft än vanligt på 40-45kg. Märks att man börjat kunna springa mer nu för det straffar sig i fysdelen när jag kör ben då styrkan försvagas lite. Menmen! På eftermiddagen va jag riktigt sugen på å sträcka på benen så blev 1,5mil löpning i 6min tempo så helt okej för att inte ha sprungit milen sen senan blev inflamerad. Kände inte av nått i den efter detta pass heller så det känns huuuuur GUTT som helst!

Fyllde på fint med käk ikväll med å bli bjuden på påskmat = MKT PROTEIN<3 skinka, hemmagjorda köttbullar, ägg, räkor, lax, korv etc. NAMNAMNAM

Imorrn blire å springa innan frulle sen köra lite lättare fys å ngt mer konditionsbaserat.

Ska anstränga mig för en gångs skull å tilllaga lax å spenat paj imorrn till käk gjort på dinkel/graham/fullkornsmjöl i degen med solrosolja. Å som sagt laxbitar å spenat med creamfrieche å äggstuvning med citron. Blev assugen på färsk annanas så det blire till efterätt som jag fick tipset om att skiva å lägga nån halv timma i frysen innan sen ta upp å käka. MUMMA

Sen blire å packa inför Loaded cup i Danmark i helgen äntligen!:D Åker dit imorrn natt så vi är framme lördag morgon å så sover vi kvar där på hotell mellan lördag/söndag. Ska bli så sjukt GRYMT att få uppleva! Kommer gå å dräggla över allt 24/7!! Blir första vilodagarna med på länge som är garanterat välbehövligt!!

Av jessica göhle - 23 mars 2013 14:17

Gick in på en persons facebook sida som fortfarande finns kvar som tog sitt liv för snart två år sedan som står mig fortfarande varmt om hjärtat, vilket påminde mig om dagen i mitt liv som förändrade allt efter att sista droppen var nådd.

Året 2011 och slutet på 2010 var en period i mitt liv då allt var upp å ner där inget stod rätt till. Jag har alltid varit säker i mig själv och vet vem jag är och står för det, men har aldrig riktigt blivit accepterad elr förståd av min familj över den person jag faktiskt är. Detta blandat med ett riktigt sårat hjärta från min första stora kärlek som var min enda trygghet just då resulterade i att jag stängde av känslorna till slut och därmed blev det en ond cirkel med händelser i ett enda stort kaoz med tragedi efter tragedi som tyngde ner mina axlar mer och mer ju längre det pågick. Istället för att stanna upp och sluta blunda för det jag visste var fel så fortsatte jag i samma riktning som bara blev värre. Allt som hände under denna period är för privat att jag vill nämna då jag skäms också oerhört mkt över vad jag gjort utan att försöka stoppa det. Sen efter att ha träffat denna underbara person som satte sig fast i mitt hjärta som då valde att ta sitt liv som blev kaka på kaka av alldeles för mkt av vad jag klarade av att orka med.  I detta stadie så hade jag ingen livsgnista alls kvar och såg ingen utväg ut från allt som var alldeles för svart för att kunna finna ngt ljus i. Så jag valde att lämna den här världen som jag inte såg annat än ett stort mörker i. Jag skriver just VALDE för att jag hade bestämt mig, jag visste att det var den enda utvägen, min rätta väg att ta där jag skulle äntligen finna min frihet där min själ skulle få frid. Den dagen kommer aldrig tyna bort från min näthinna. Därför att den dagen var då jag började LEVA igen.  Tack vare mina närmsta vänner så räddades jag med några minuters marginal av polisen och ambulanspersonal som jag faktiskt aldrig har tackat för deras insats. När jag vaknade upp i ambulansen påväg in till sjukhuset så var jag så grymt arg så det går inte att beskriva med ord, jag försökte ta mig loss och skrek, skrek allt jag orkade och ville bara ta mig loss därifrån och fullfölja det som jag då såg var det enda rätta. När jag sedan vaknade upp på sjukhuset så kändes allt blankt och ett enda stort mörkt tomrum infann sig i mig med en stor känsla av förlust. Inte minsta lilla skam av skuldkänslor utan bara en stor förlust. Sista chansen att finna frid i mig själv var förlorad. Men där någonstans på sjukhuset efter en tid så började det klarna inom mig och jag slutade helt enkelt att blunda för mig själv och inför det livet jag innan hade levt. Och den enda frågan som kom upp i mina tankar var:

Lever jag det liv jag vill leva? Är det såhär jag vill att mitt liv ska se ut? Och det enda svaret jag fick var ett stort NEJ. Det var här jag började att LEVA igen, det var här jag fick min väckarklocka och vaknade, det var här jag tog tag i mitt liv och mig själv och slutade rymma bort från mig själv och ist omfamna mig själv.

Under den första perioden efter det här så var psyket och sitt fysiska tillstånd skört. Men jag hade bestämt mig, det här var min chans jag fått och jag skulle inte låta den gå till spillo. Efter bara ngn vecka efter att detta hänt med händer/handleder i bandage som jag inte kunde använda elr röra alls så åkte jag på anställningsinterjuv för det jobbet jag har idag. Men då jag levt med ett ständigt skyddsskal för min omgivning så var det inga svårigheter att dölja vad som egentligen var så pokerfacet åkte på och jag fick anställningen som jag sedan blev fastanställd på. Jag bytte umgänge och sa upp kontakten med en del närmre vänner och även andra som inte stod mig lika nära. Samt tog jag avstånd under en period från vissa familjemedlemmar som jag helt enkelt inte var stark nog än att kunna ha i min närhet då jag var tvungen att finna mig själv igen först.

Skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta men för att hoppa till hur träningen kommer in i detta så var det efter det här jag fick upp den goda känslan av träningen. Träningen var en stor del av den helande processen för mig. När jag tränade oavsett var det var, men när jag ansträngde kroppen i form av varierad träning så började jag må betydligt mkt bättre. Om jag var mer nedtyngd ngn dag så kändes det genast bättre efter träning, om jag var extra glad så kände jag starkare av det efter träning, om jag var stressad så hjälpte träningen etc. Men framförallt då jag är en såkallad ”riktig tänkare” till person som tänker många gånger alldeles för mkt på allt för mitt eget bästa mixat med att jag är enormt självkritisk. Så hjälpte träningen alltid utan att svika med att få struktur och ordning på tankarna. Speciellt när de mörkare tankarna började smyga på så hjälpte det att frigöra mig från dessa. Ibörjan så hade jag ett behov av att träna för att om jag inte var riktigt trött på kvällarna så kröp sig alltid tankarna på när man la sig i sängen och ångesten tog form. Många nätter har varit ett slagfällt mot mig själv. Känslan går inte att beskriva när detta inträffade men kan jämföras med att skelettet i kroppen vänder sig ut och in i kroppen och man ligger i kramp tills kroppen är blöt i svett, man vill skrika ut smärtan men det går inte då kvävningskänslan samtidigt uppkommer.

Men för varje natt jag tog mig igenom ibörjan dessto starkare blev jag och nu idag så kan jag med ett ärligt rent hjärta säga att jag mår BRA. Jag umgås med vänner som jag vet stöttar och älskar mig för den jag är så som jag även gör för dom. Jag lägger ingen onödig energi på människor som bara utbringar negativ energi. Jag har fått tillbaka en bra relation till min familj. Jag tränar och lever sunt som får mig att må bra, inte utefter vad ngn annan tkr elr tänker. Nu när jag lägger mig på kvällarna så lägger jag mig med ett leende. Ett leende som står för tacksamhet över det liv jag lever och allt vad det innehåller. Jag lägger mig med axlar utan tyngd och ett uppvärmt hjärta med en fri själ. Som jag vet att ingen annan kan ta ifrån mig då det är bara JAG som styr över just MIG.

Så träning och en god hälsa tillsammans med mkt kärlek från mina närmsta har hjälpt mig att stå stadigt på jorden igen där jag tänker stanna så länge jag får möjlighet. Träning för min del har aldrig handlat om att just bli ”smalare” elr liknande. Träning och en god hälsa för mig är att det hjälper mig att må bra inom mig själv och har stärkt mig som person. Sen säger jag absolut inget om att huvud målet absolut kan vara att man vill bli smalare elr mer musklad elr vad det nu kan vara gällande det yttre att skapa/forma om med hjälp av träning. Men för min del så är det mitt inre som jag främst vill stärka upp.

Skulle kunna skriva hur länge som helst om detta men det är min syn på vad träning och hälsa har betytt/hjälpt mig/betyder för min del.

Vad betyder den för dig/ger den dig?

Av jessica göhle - 16 mars 2013 13:46


Japp uppstigning blev det 05.30 där frukosten som bestog av en fiber macka å blåbärssoppa mixat med rått ägg och sharon frukt stod på menyn med kanel å ingefära. Intog gymmet 06.30 där jag börja med fys. Starta med att nöta stöt lite mer än vanligt då jag skippade cirkelträning idag. Sen intog jag bänken där jag tänkte köra som jag brukar men kändes (vet inte varför) som att jag ville pröva lite tyngre som jag inte gjort på länge då jag inte tagit mer än 45 men oftast kört på 30kg i fler set å rep ist. Men iaf så testa jag lägga på lite mer så värmde upp med 30 sen 40kg 10x2 45kg 5 rep 50kg ett lyft och därefter 60kg!! ATT jag väntat på detta! Var mitt mål att nå dit vid årsskiftet vilket uppenbarligen inte gick vägen då jag tog det nu i mitten av mars, men har väll inte heller gått blodigt in för att lyckas nå det heller. Men nu gick det ÄNTLIGEN.

Fortsatte med lite tyngre stöt och sen marklyft. Kört samma repitioner å vikter nu i ngn månad och idag kändes det riktigt bra! 70kg 15rep, 90kg 10rep, 100kg 10rep å 110kg 3rep. Ingen avkänning i ryggen. Däremot benböj så stråla det i nedre högra sidan av ryggen när jag skulle ner så blev inga djupa böj idag inte. Men plågade mig själv så gott det gick. Frontböj efter som kändes lite bättre. Sen blev det kettlebells övningar en del och testade lite utfall försiktigt med 10kg bara då jag brukar känna av senan just när jag kör utfall. Då jag lätt trampar ner lite snett och inte helt rätt med foten. Sagt å gjort kände jag av senan lite så avslutade det ganska snabbt. In mer på mage sen och lite mer för bröstmuskelaturen och triceps.

Skaka om en protein shake å iväg till nästa gym å köra lite mer fys. Körde där först benpress som blev:

70kg 10rep

90kg 10rep

110kg 10rep

120kg 5rep

130kg 5rep

140kg 5rep

160kg 3rep

180kg 1rep

200kg 1rep

Knäna grät lite efter detta så var nog inte så klyftigt...

Körde lite vader efter för att även känna av senan men kändes rätt okej iaf. Lite mer mage sen biceps/triceps/axlar å sen tog tiden slut då det var dags för spinning. Brukar vara hilde som håller i det på lördag som kör ganska blandat men på lördagar börjar köra lite mer upptempo på lättare växlar som kändes lockande efter fyspasset.  Men det kunde jag ju drömma vidare om då det var John som höll i passet idag och passet basserades på backe. Avslutade med ”lopp” killar mot tjejer då man kör 6,5 min intervall och så avgör han vilka som kämpat hårdast och då killarna vunnit senaste gångerna trampa jag ur lite extra svettdroppar och körde två omgångar i stående intervall. Tjejerna vann denna gång med all rätt då vi va bäst;)

Avsluta med 40längder bröstsim. Som vanligt så känns det som att man sjunker som en sten då jag har urkass teknik på att simma! Menmen,, tar gör det ändå och ganska skönt att avsluta med. La mig som en strandad valross i bastun efter och sen hem för att käka blomkålsmos med vitlök och kyckling med sallad till. Aldrig tidigare testat att göra blomkålsmos men var förvånande sjukt GOTT!!!

Ska ut nu i solen på en kortare promenad och sen till fusksolen och sola i solariet. Ikväll blir det att gå på Lerbäckteatern med min bästa syrra å hennes pojkvän tim där det serveras trerätters medan de spelar upp ett teaternummer runt om där alla sitter och äter. Så ska bli riktigt trevligt avslut på denna dag!

Läste ut The secret boken igår så ska införskaffa uppföljaren och se om jag kan hitta ngt skrivet från Bob Proctor.

Hade för övrigt möte på banken i veckan där jag hörde mig lite mer för vad som gällde med lån/aktiebolag etc för att starta eget med lokal å allt som gäller att tänka igenom och ja...det ä ju lite att se över då det är ett helt hav fullt med saker att tänka på! Men är ute i god tid så att jag håller mig väl förberedd. Ska även ta kontakt med ALMI Företagspartner som hjälper de som har planer att starta eget eller nyss har startat som har en liten annan policy en vad banken har. Där kan man bland annat oxå få hjälp med affärsutveckling och finansiering när man ska förverkliga sin affärsidé. Som sagt långt dit för min del då jag ska utbilda mig först om gudarna är med mig så att jag kommer in i höst!

Av jessica göhle - 14 mars 2013 20:57

Som övre texten säger så har jag nu gjort debuten i första MMA träningen!

Var definitvt en helt ny träningstyp jag aldrig prövat tidigare och en tuff utmaning! Så tur att jag var ute efter en utmaning me andra ord;) Var lika sjukt kul som påfrestande!

Detta träningspass var inte lika tungt fysiskt som brottning träningen i tisdags utan mer explosivt med att vara kvick i fötterna, mkt slag och en del sparkar. Och främst av allt att man är ständigt allert och vaken/med i huvet varje sekund! Fick svar på tal så att säga så fort man inte var det i form av att bli träffad av olika slag/sparkar utan att skydda sig. Vilket är nått jag definitivt inte är van vid gällande träning. När man står och kör fys å lyfter olika tyngder elr kör ngn konditionsmässig träning så kan hjärnan vara mer elr mindre avstängd och man bara nötar på och det går av sig självt. DET är jag van vid, inte att ständigt vara klar vaken i huvet och vara på tårna och beredd att agera varje sekund. Så var en riktigt omställning emot vad jag är van vid, alltså SKITBRA!

Menmen, började med gemensam uppvärmning runt i salen. Sen gick vi ihop två och två och körde med handskar och britsar. Fick testa olika slag och även slag med spark. Då man är en RIKTIG kalv på sitt första grönbete så tog jag i med bara ren kraft i slagen och med en kass teknik. Så tog ut mig ganska fort. Men såklart tar det tid att komma in i det och hitta både tekniken å rätta känslan men tid har jag ju så bara hänga i! Sen efter olika slag så var det dags att köra ronder mot varandra där jag körde ståendes med några andra där man körde tre minuters ronder. Det som tar längst tid skulle jag tro är att lära sig att skydda sig mot den andra personens slag å sparkar. (och så vore det ett plus om man inte blundade när den andre riktar mot huvet om man såklart inte vill vara garanterad att bli träffad...HEHE)  Märktes extra när vi börja köra ronder mot varandra då jag ständigt glömde att skydda mig. Vilket resulterade i många fina bensparkar, slag mot revben å några fina knock outs rakt på näsan å käften då blodsmaken kom fram i munnen från tandköttet. Men det konstiga är att ju mer smällar jag fick ta emot och dessto mer smärta jag kände av så blev jag bara ännu mer taggad och fick ännu mer kraft att slå tillbax mot den andre. Tvivlade lite innan jag prövade om detta verkligen var ngt för mig elr om jag egentligen skulle vara för mesig och inte våga gå in i närkamper och ta emot slag etc. Men snarare tvärtom så vart jag förvånad över mig själv att jag vart så grymt taggad utav det! Var som sagt bland det roligaste jag prövat men samtidigt riktigt tufft!

Avslutade efter att kroppen blivit riktigt mör med blåmärken å små sår. (självförvållat när man inte gör rätt antar jag) med att jogga ner å stretcha sen stå mot väggen med benen i 90 graders vinkel. Ska absolut fortsätta med detta då det var sjukt KUL och tuff träningstyp och sådan träning jag behöver just att bli mer explosiv/spänstig i kroppen, samt HÄRDAD. Då ordet nåd inte finns med i sån här sport. En utmaning helt enkelt!

Körde även fys imorse där jag körde genom mina basövningar. Alltså bänkpress brett och mer ihop i taget, ben/frontböj där jag kom ner lite djupare en vanligt med lite mera tyngd på, marklyft där jag körde 75kg 15x 90kg 10x 100kg 10x 110kg 3x som kändes helt okej. Stöt nötades oxå där jag tog 45kg som max några fler lyft än i vanliga fall. Sen blev det lite cirkelträning för att öka på pulsen med att varva med stöt/bänk/benböj med 40 sek vila emellan med 15 rep på stöt och benböj och 20 rep i bänk. Varav 30kg på bänk, 50kg benböj, 20kg stöt fast gick även ner med stongen bakom huvet där och ner i benböj sen upp över huvet å ner i marken å börja om igen.

Han med lite mage oxå där jag bland annat körde fällknivsvariant, fast låg på ena bänken med sandvikter på vristerna och 10kg vikt skiva i händerna och körde med. När man ligger på en bänk ist för på golvet så¨får man dels med mer balans och dels kan man sträcka bak armarna mer och djupare bakom huvet så att det tar mera, benen kommer även ner lite mer än vanligt.

Var riktigt trögt att komma upp till gymmet imorse och likväl träna igår då¨jag varit riktigt mör sen i tisdags, speciellt i nacken. Har gått med värmd vetekudde både idag och igår på jobbet som en mupp och smörjt med liniment. Hästliniment ä bäst enligt mig! Försökt varit duktig å stretcha ut nacken försiktigt och inte lyft för mkt på jobbet. Blir spänannde å se imorrn om jag kan vrida huvet ngt;) Men kändes ändå okej när jag blivit uppvärmd på träningen idag och känns hyfsat nu så ska allt kunna träna innan jobbet imorrn.

Käkat blåbärssoppa med rått ägg å sharonfrukt å fullkornfiber knäckemacka å färska dadlar till kvällsmat nu å förberett morgondagens mat som blir blomkålsris med kyckling!

Kasta in kroppen i duschen å sen raka ner i sängen JA TACK.

Av jessica göhle - 12 mars 2013 20:52


Då var första passet på MMA center gjort och min största fråga är VARFÖR HAR JAG INTE PRÖVAT DETTA TIDIGARE!?!?!?

Var exkakt den här sortens träning jag varit ute efter och är i stort behov av!!

Startade med gemensam uppvärmning med alla möjliga övningar som jag aldrig kört förut och pulsen var definitivt igång efter det!

Sen efter att ha kört övningar runt i salen fick vi ställa upp oss på rad på ena långsidan där det blev ännu mer övningar enskilt (varav min största mardröm, dvs olika typer av armhävningar elr ja armböj som det egentligen heter) och sen var det dags att köra två och två. Jag fick börja köra med en kille som vägde sneppet mindre än mig och samma längd. Körde många olika saker bland annat:

Skulle man lyfta den andre och göra form av benböj sen häva upp den andre så att dens kropp kom över brösthöjd över axlarna sen ner igen och repetera. Fick komentaren ”fan du ä ju stark” så lite bra utfört måste jag ha lyckats med iaf^^

Sen var det olika närkamp övningar då passet var baserat på brottning.Där man skulle försöka komma åt å slå på den andras RÖV som tränarn så fint sa, olika tacklingar och mer därtill!  En annan övning var att man skulle hålla i den andra personens smalben medan den personen som låg ner på backen skulle ta upp kroppen raklång som i brygga utan hjälp med armarna och hela kroppen skulle vara rak och bara bakhuvet i golvet vilket frestade SJUKT mkt på nacken! Klarade inte att utföra denna.

Sen skulle man hoppa bock över den andre och snabbast möjligt kasta sig under och krypa mellan benen efter att ha hoppat upp. Han jag körde med var kvick å snabb som en vessla medan en annan mer liknade en strandad död valross=))) menmen, kanske kan bli en vessla av mig efter X antal jävla träningar;D höhö

Sen var det en hel del andra övningar oxå som är lite svåra att förklara. Körde även att den ena skulle rulla åt sidan mot den andra och då skulle den kasta sig över. (alltså båda ligger på golvet och utövar detta) sen den som kasta sig över skulle direkt rulla mot den andra så den kasta sig över och så skifta man så i högt tempo vilket var sjukt jobbigt! Måste sett ut som en flygande studsboll som kraschlanda i backen i magplask. (dock i golvet å inget vatten)

Sen fick vi börja köra mer brottning där tränarn gick igenom enklare grepp sen var det bara köra utan nåd mot den andra! Slängdes i golvet ett antal gånger men fick även ner han i backen med!

När vi blivit mer varma i kläderna mer på brottningdelen fick vi testa olika lyft etc på den andra och där igen ner i backen. Sen körde vi fribrottning en runda till där man fick testa dessa olika lyft och grepp lite mer om man ville vilket jag såklart gjorde! Där både min motpartner fick smaka på mattan och även jag!

Ett grepp vi fick testa på skulle man hålla ner huvet på den andre medan den som skulle försöka få upp huvet å kroppspositionen och komma loss och i det greppet fick man hålla för den andras mun/näsa med ena handen för att det skulle bli extra svårt. Efter den övningen snurrade det fint i huvet vill jag lova! Avsluta med en till rond fast utan några lyft och sen tillbax uppradade på långsidan för sista puls höjar övningar. Den ena var att man skulle stå och ”trippa” på tå på stället tills tränarn hojta till och då skulle man på en sekund kastat sig ner raklång som magplask igen med att ta emot med armarna raklång med kroppen och sen vara lika fort uppe å trippa igen.

Avsluta med lite nerjoggning å egen stretch.

Efter alla närkamper, slag, lyft å smällar i mattan så är hela kroppen helt mörbultad, huve/näsa/ja hela kroppen i princip fick sig fina smällar och blåmärkena är redan framme!

Fick en smäll på senan men har inte blossat upp ngt än så tror den klarade sig!

Det här är nog faktiskt det roligaste jag någonsin prövat och passade mig som handen i handsken!

Explosiv, pulshöjande träning som jag verkligen behöver! (då den biten är alldeles för dålig på mig) Och att få FIGHTAS på riktigt utan att mesa! Ju fler smällar och ju mer man slängdes i backen ju mer taggad blev jag på att kämpa extra hårdare! Det är det här jag velat pröva på för att se om det är ngt för mig vilket jag alltid trott då jag inte är den som är rädd att gå in fysiskt mot ngn annan elr vad man ska säga och inte heller rädd för att få ”törnar” själv och känna av smärta.

Ska definitiv fortsätta med detta då det var riktigt påfresstande bra träningsform som är svår att uppnå när man bara tränar själv på egen hand. Och såklart att det va grymt kul att få fightas mot andra som är lika orädda och betydligt mer galna än jag;)

Körde även ett fyspass imorse innan jobbet som gick helt okej där jag till och med fick in några minuter stretching efter vilket jag i princip aldrig lyckas med.

Ska bli intressant å se hur bra det kommer gå att kräla upp ur sängen imorrn! Hehe

Av jessica göhle - 5 mars 2013 11:14

Har länge velat pröva på ngn form av kampsport och tänkte precis uppta den tanken och sätta i verk lagom när senan vart inflamerad. Men nu har jag kunnat springa lite grann välldigt försiktigt och senan har inte svullnat elr blivit varm elr irriterad så nu ska jag äntligen testa!

Fick höra av patrick, en som kör där att det är en äldre ärrad brottare som håller i det passet jag ska testa så blir intressant om jag kan krypa ut till bilen efter och lyckas ta mig hem! Hehe Känner att jag behöver ha ngn som piskar mig i bakkärran lite så jag kan få tillbaka konditinen och spänsten lite. Och testa på kampsport då som hjälp ska bli sjukt kul!

Jobbar eftermiddag denna vecka så missar alla roliga gruppträningar som finns att välja på på kvällarna. Igår blev det tre timmar fys. Där vanliga standard var med, alltså stöt, mark, bänk, front/benböj samt lite mer bålövningar. Lite mer bröst, mage varav en ny övning som tog riktigt bra! Biceps å triceps. Marklyft kändes lite lättare en i vanliga fall, tror det var för att jag försökte få lite mer konbtroll över andningen i och emellan lyften. Yoga hjälper riktigt bra att lära sig att känna hur man använder sin andning, hur mkt det faktiskt kan påverka när man tränar. Efter fysen blev det att testa löpstegen lite samt roddmaskin 20 min. Efter jobbet blev det 30min crosstrainer sen rätt ner i sängen. Idag så startades dagen med 3,5km löpning och sen 20 min crosstrainer med lite lättare backintervall. Frukosten smaka extra gott då som fick smälta ngn halvtimma sen iväg och köra crosstrainer igen i 1,2 timmar med lite längre tid på de tyngre motstånden än vanligt.

Ska införskaffa sulor nu till mina arbetar skor då stumma stålhetta skor på betong golv att stå och gå i varje dag inte är det bästa för en inflamerad sena precis... så hoppas jag får de snarast möjligt. Har även bokat en masage tid nu på söndag då ryggen börjar bli ganska låst. Har försökt bättrat mig med att stretcha ut kroppen med hjälp av power yoga och mer vanlig yoga. Men stretchingen i sig är lika kass tyvärr som tidigare. Så efter den helkroppsmassage kuren ska jag ta tag i det bättre!  

Har även tagit ändan ur vagnen å bokat möte med min bank nästa måndag. Ska kolla upp lite hur allt fungerar och vad det finns för möjligheter/alternativ gällande att starta eget etc. Så man kan få lite bättre insikt och mer klarhet hur allt faktiskt fungerar så att säga, vad man har att välja på etc.

Ska läsa lite nu tills det är dags att fylla kroppen med energi, som består av tacos idag så klagar inte! Sen blire att lyssna till Olas röst i cd skivorna vi har via entreprenör kursen innan jobbet kallar. Om jag inte är allt för trött efter jobbet så blir det ett kortare träningspass på kvällen. Det här med å träna på kvällen ä ju lixom inte min grej riktigt då jag är en RIKTIG morgonmänniska. Menmen bara strö socker på det sura äpplet å göra det till ngt gott!

Av jessica göhle - 3 mars 2013 16:33


Å så va vasaloppspinningen gjord!

Känns riktigt bra att jag lyckades genomföra den med en bra inställning genom hela!

Startade upp med en stående bra frukost av hembakat surdegsfullkorns bröd och kvarg blandat med rått ägg å proteinpulver med lite torkad frukt och honung.

På plats vid gymmet strax innan halv åtta och jag mitt smarthuve började trampa igång redan halvåtta, alltså en halvtimma innan loppet satte igång. Inge smart drag NEJ. Glömde lixom bort att man skulle hålla fyra timmar till....HEHEHE Menmen! Gick iaf!

Starten hölls av Ann-sofie som fick igång passet och pulsen lagom och bra. Energin kändes riktigt bra genom hela! Sen tog John över mittendelen på lite mer än två timmar som var riktigt laddad som spred ut sin energi till alla oss andra och för min del drog ur all min energi jag hade! GUTT körde mer ordentliga intervaller och tungare backar, även backintervaller. Kändes riktigt bra här med och faktiskt ingen mjölksyra just! Sen när Hilde tog över som skulle ta oss fram till målgång med ca en timma kvar så vet jag inte vad som hände, men på bara en minut i princip så bara tvärdog benen i princip och mjölksyran attackerade mig fullständigt samt ett mosigt huve med smärre huvudvärk och ryggen började låsas fast. Tror jag tog ut mig lite för hårt i mittendelen, samt så körde jag utan att stanna upp mer en att gå på toa i X2000 fart och fick bara i mig en tredjedels banan, plus att jag insåg jag i detta skede bara druckit en halvliter med vatten! Då svetten runnit konstant från HELA kroppen i lite mer än tre timmars tid så är det såklart på tok för lite! Vilket förklarar min härliga huvudvärk nu. Iaf så inför sista timman var det svårt att hålla fokus att kämpa men efter en halvtimmas tjurskallighet så släppte det lite iaf och sista halvtimman mot målgången när jag blickade mot skärmen som vi hade då vi såklart följde hela vasaloppet och såg de tampas om förstaplatsen i slutspurten så fick jag lite extra energi vart den nu kom ifrån och tog i med sista krafterna in i MÅL!!

Sånt här pass skulle jag behöva få en gång i månaden och verkligen få press främst psyket!

Ska köra ett yoga pass nu hemma då ryggen som sagt låst sig lite lagom fint! Skinkorna ska vi inte tala om då de tyvärr inte finns bland oss längre utan gått i graven<3

Eftermiddagen har bestått av att läsa boken the secret och pluggat!

Står mkt sunt i den boken som man kan ha nytta av i livet!

Ngt jag fastna över idag var:

Du kommer aldrig komma frammåt om du behåller fötterna där du nu står, våga ta steget!

Alltså det de också tar upp i kursen och det jag nämt i tidigare inlägg om rädsla och ens komfortzon. Man måste våga ta steget ut från sin trygghetszon även om det känns läskigt, för annars kan du aldrig nå nya resultat om du söker efter de precis där du har fötterna nu, då komemr du bara finna resultat i fprm som du redan har och inte utvecklas. Man ska veta också som jag även nämt tidigare att det inte går att förberedda sig till 100 % och veta vart alla dina steg kommer leda dig tills du är framme vid ditt mål, det man måste få förståelse för är att bara ta första steget, man behöver inte kunna se alla steg i sin trappa mot sitt mål för att faktiskt börja ta första klivet. Våga tro på sig själv och sin potential och ta första klivet ut i det ovetande nya och därefter allt eftersom komemr dina HUR du har i funderingar och frågor komma till dig och besvaras. Men du måste ta första steget innan de kan göra det. Så vänta inte utan SÄTT I GÅNG!  Det är först när du tar det första steget som du ser vart du skall sätta ner foten för nästa steg. Man ska inte bli missmodig om det kommer dagar då det verkligen inte går som man vill, det är delar av läroprocessen, en del av den naturliga rytmen i livet. Under dessa perioder behöver du använda din viljestyrka och uthållighet, därför att det kommer vara VÄRT DET.

Världen är full av människor som sätter mål, men den är nästan lika full av människor som inte når dem och orsaken till det är att det hjälper inte hur mkt du vet, det handlar om hur mkt och vad du GÖR. 

I övrigt börjar det närma sig nu inför Loaded Cup i Danmark med bara ngn månad knappt kvar:D varit inne och spanat mera på länken och delar den här för de som vill dräggla!

http://www.loadedcup.dk/

Av jessica göhle - 2 mars 2013 14:15

Börja träningen idag 06.45 där ett fyspass väntade på tre timmar ca. Körde igång som uppvärmning med stöt, varav avslutades på 45 kg dock ej med inslag av knäböj.  Som uppföljdes av bänkpress 30kg 10x2 40kg 10x2 45kg 15 rep. Marklyft 70kg 15 rep, 90kg 10 rep, 100kg 10 rep, 110kg 3 rep. Kände av lite i ryggen så stannade där. Knäböj 50kg 15 rep djupa, 70 kg 10 rep mindre djupa, 80 kg 5 rep likaså, 50 kg 15 rep djupa som kändes lätt efter tyngden innan. Frontböj 40 kg 15 rep, testa 50 kg på 5 rep varav var för tungt. Höll på att bli framåt magplask i golvet över stången kändes det som!

Sen drogs cirkel träningen igång för att få upp pulsen högre. Som lyder följande:

Knäböj först 50 kg 15 rep – vila 45 sek – bänkpress 30 kg 20 rep – vila 45 sek – stöt med inslag av knäböj 20 kg 15 rep – vila 45 sek. Sen starta om igen. Körde fyra ”rundor”, efter det låg jag på marken å sökte efter att få tillbax andan!

Fortsatte därefter med kettlebell övningar, samt mage. Iväg och fortsätta fysen på Njoy där mage och armpartiet fick arbete samt benpress. In på ett spinningpass sen för hilde som kör ganska mkt backinslag och olika positioner på cykeln. Avsluta med 40 längder bröstsim.

Blir ett yogapass hemma sen för att stretcha ut kroppen.

Tänkte ta upp termen rädsla oxå idag då jag tror det är just det som hindrar många från att våga satsa på det de vill!

Men du behöver faktiskt känna rädsla för att kunna VÄXA.  Fastnar gärna i att man egentligen inte tänker utan att man agerar och gör som man alltid har gjort, alltså man har fastnat i sin bekvämlighet/komfortzon. Kan se det som att man har byggt upp en box runt sig, där vi känner oss trygga och gör samma saker som vi alltid gjort. Trots denna box möter vi ändå på problem, det man behöver förstå är att problemen är inne i boxen, men dina lösningar finns utanför denna box. För att utvecklas och öka din medvetenhet behöver du ta steget ut från din box du själv byggt upp.

Vanor är en av de största faktorerna som håller oss fångna i vår box/komfortzon. Vi gör samma saker och där igenom samma resultat. Det är bekvämt att leva såhär för då behöver man inte tänka, för tänka är ju bra jobbigt!?!? Vi behöver inte heller då fatta några större beslut och därmed tar vi inga risker. 

Med kunskap, känsla och mod kan du flytta dina gränser fortare än du tror. Om du ökar din medvetenhet kan du öka dina resultat.

Det är en process i flera steg att gå igenom sina rädslor. Den första är att ta steget ur komfortzonen. När du kommer ut därifrån möts du av nya idér. Du tar till dig dessa med dina fysiska sinnen och börjar resonera om det är en bra elr dålig idé. Det är ofta här man gör fel, då det inte handlar om en idé är bra elr dålig. Man ska se utifrån om det tar dig närmare elr längre ifrån ditt mål som du har.

När man får en ny idé vill gärna sina gamla vanor tankar dra en tillbaka, då oron och rädslan kommer krypande, då det är dina gamla och nya tankar som krockar. Beror på att ens nya idé är helt enkelt obekant och kan därigenom kännas läskig. Det man behöver lära sig är att bryta sig igenom sin egna rädslas barriär. Det man behöver är att utveckla sin insikt, förståelse för vad som händer. När man gjort det och tar sig över rädslo barriären så finner man frihet! Genom att förstå att känslan av oro, rädsla och obehag bara visar att man är på rätt spår, kan man bryta sig igenom sin barriär för att uppnå friheten.

Att vara rädd är ingen anledning att sluta

Du har förmågan att kontrollera dina tankar elr medvetet välja andra tankar som gagnar dig bättre och som skapar positiva känslor.

Naturen har försett människor med absolut kontroll över en enda sak och det är våra tankar. Detta faktum – tillsammans med det faktum att allt som människan skapar börjar iform av en tanke, en idé – leder oss till principen hur rädsla kan bemästras – Napoleon Hill.

Kom ihåg att:

  1. Rädlsa är i grund och botten bara ett blinkande rött ljus elr en varningssignal
  2. Rädsla är INTE en orsak att sluta elr ge upp
  3. Var tacksam för en god dos av rädsla, eftersom det är detta som ökar din medvetenhet, intensifierar ditt tänkande och får dig att stå på tårna
  4. Du bör oxå vara tacksam när du upplever rädsla, då det är en indikator på förändringar på att du gör saker på ett nytt sätt och därmed nya resultat.
  5. När allt är desamma i ditt liv gällande allt, blir du tillslut bekväm med det, oavsett om det är bra elr dåligt.
  6. En del personer behöver uppleva rädsla när de vidtar åtgärder för att avskaffa elr ändra de saker de inte vill ha i sitt liv, ändå förbannar de rädslan.
  7. Du borde anamma din rädsla, då det är första indikationen på de första stegen mot FÖRÄNDRING.

Rädslan är bara en krock mellan din nya idé som du är känslomässigt engagerad i och dina gamla vanor/banor. Dvs hur du fram tills nu har sett på saker och ting.

Leta efter rädslan och när du hittar den satsar du allt du har för att gå igenom din rädslas barriär, förvarje gång kommer du få belöning. Den kallas FRIHET.

Hoppas det kanske hjälper ngn på traven som står och tippar lite fram och tillbax om hurvida man ska våga ta första klivet ut.

Laddat upp med tacos nu i kroppen som satt fint som nu ska gås ner i en kortare promenix medan tvätten är igång! Sen blir det att dyka ner i solariet B)

VASALOPPSPINNING IMORRN.

Ovido - Quiz & Flashcards